Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor för köp av fordonsuppgifter från Fordonssök

Standard försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över Internet

Inledning

Detta köp regleras av nedanstående standard försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över internet. Konsumentköp över internet regleras huvudsakligen av de konsumentlagar som för närvarande är i kraft.

Lagarna ger konsumenten tvingande rättigheter. För att se tillämpliga lagar, besök: hallakonsument.se

Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som en begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan fastställer parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för affären.

1. Avtalet

Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som ges i beställningslösningen samt eventuellt särskilt avtalade villkor. Vid eventuell konflikt mellan uppgifterna gäller det som särskilt avtalats mellan parterna, förutsatt att det inte strider mot tvingande lagstiftning.

Avtalet kompletteras dessutom av relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan näringsidkare och konsumenter.

2. Parterna

Säljare är Nordic Vehicle Database AS, organisationsnummer 926 349 392, och benämns nedan säljare/säljare.

Köparen är den konsument som gör beställningen och benämns i det följande köparen.

3. Pris

Det angivna priset för varorna och tjänsterna är det totala priset som köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla skatter och extra kostnader. Merkostnader som säljaren inte har informerat om innan köpet ska inte stå för köparen.

4. Avtalsingående

Avtalet är bindande för båda parter när köparen har skickat sin beställning till säljaren.

Avtalet är dock inte bindande om det har förekommit skriv- eller inmatningsfel i säljarens erbjudande i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att ett sådant fel förelåg.

Vid beställning av tjänsten samtycker parterna till att ett kundförhållande upprättas. Samtycket ger säljaren rätt att leverera produkten samt annan relevant information om produkten till köparen via elektroniska kommunikationsmetoder.

5. Betalning

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickas från säljaren till köparen.

Om köparen använder kreditkort eller betalkort vid betalning kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställning. Kortet debiteras samma dag som tjänsten levereras.

6. Leverans

Leverans har skett när köparen, eller dess representant, har fått tillgång till tjänsten.

Om inget leveransdatum anges i beställningslösningen ska säljaren leverera varan/tjänsten till köparen utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter att kunden har gjort sin beställning. Varan/tjänsten ska levereras till köparen om inget annat särskilt avtalats mellan parterna.

7. Risken för varan/tjänsten

Risken för varan övergår till köparen när denne, eller dess representant, har fått varan levererad i enlighet med punkt 6.

8. Ångerrätt

Om avtalet inte undantas från ångerrätt kan köparen ångra sitt köp i enlighet med ångerrättslagen.

Köparen måste meddela säljaren om utnyttjande av ångerrätten inom 14 dagar från att tidsfristen börjar löpa. Tidsfristen inkluderar alla kalenderdagar. Om tidsfristen infaller på en lördag, helgdag eller röd dag förlängs fristen till närmaste arbetsdag.

Tidsfristen anses vara uppfylld om meddelandet skickas innan tidsfristen löpt ut. Köparen har bevisbördan för att ångerrätten har utnyttjats, och meddelandet bör därför ske skriftligen.

Tidsfristen börjar löpa:

  • Vid köp av enskilda varor från dagen efter att varan mottagits.
  • Vid köp av abonnemang eller regelbundna leveranser av identiska varor från dagen efter att första försändelsen mottagits.
  • Om köpet består av flera leveranser från dagen efter att den sista leveransen mottagits.

Säljaren är skyldig att återbetala köpesumman utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar efter att säljaren mottagit meddelandet om ångerrätten.

För tjänster som anses vara fullständigt levererade vid tidpunkten för upprättandet, såsom abonnemang, informationstjänster (t.ex. registreringsnummeruppslag), och andra tjänster som innebär en oåterkallelig beställning hos en underleverantör, avstår kunden från ångerrätten.

9. Force majeure

Om genomförandet av avtalet helt eller delvis förhindras, eller avsevärt försvåras av omständigheter utanför parternas kontroll, avbryts parternas skyldigheter i den mån förhållandet är relevant, och så länge förhållandet består. Sådana villkor inkluderar, men är inte begränsade till, strejker, lockouter, linjefel eller strömavbrott hos accessleverantören, linjefel eller strömavbrott hos annan tredje part, samt alla villkor som kommer att bedömas som force majeure.

10. Klagomål

Klagomål riktas till säljaren inom skälig tid. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta Konsumentverket för vägledning om gällande riktlinjer, se konsumentverket.se